Laddning i samfälligheten

Tills det finns en hållbar lösning, kommer man få ladda sin bil i det vanliga uttaget i garaget om det går att reglera hur mycket ström som tas, vilket max får vara 8 A. En förutsättning är att man meddelat styrelsen att man vill kunna ladda och då blir debiterad en avgift för det.

Arbetsgrupp för laddning av hybrid- och elbilar i Fjällhöjdens samfällighet

Årsmötet 2022 beslutade att det skulle tillsättas en arbetsgrupp som skulle arbeta för att erbjuda laddning av bilar i de gemensamma garagen.

Uppdrag

Att utreda tekniska, legala och ekonomiska förutsättningar för att erbjuda laddning av hybrid- och elbilar i de gemensamma garagen i Fjällhöjdens samfällighet.

Mål och tidsram

Att till Fjällhöjdens samfällighets årsmöte 2023 presentera två konkreta förslag för hur laddning i samfällighetens gemensamma garage skulle kunna erbjudas. Minst följande två alternativ ska beskrivas:

  1. Installation av laddare vid samtliga garageplatser i föreningen samtidigt
  2. Förberedd infrastruktur som tillåter föreningens medlemmar att ansluta sig och installera laddmöjlighet vid sin garageplats allteftersom

Förslagen ska redovisa de tekniska och legala förutsättningarna och kostnadsberäkning, samt hur kostnaderna föreslås fördelas mellan föreningens medlemmar.

Tekniska förutsättningar

Arbetsgruppen behöver utreda de tekniska förutsättningarna för att kunna erbjuda laddning. Bland annat nedanstående frågor behöver utredas:

  • Är vårt elsystem dimensionerat så att samtliga föreningens medlemmar kan ladda eller finns det begränsningar?
  • Kan den befintliga elinfrastrukturen i garagen användas eller behöver den renoveras?
  • Krävs olika typer av laddare för olika bilar?
  • Vilken typ av laddare är lämpligt att använda i samfälligheten?
  • Krävs det lastbalansering mellan laddarna?
  • Vilka tekniska möjligheter finns det för att mäta förbrukning och debitera medlemmarna?

Legala förutsättningar

För att kunna erbjuda laddning på föreningens gemensamma garageplatser krävs det en ändring av föreningens anläggningsbeslut.

Arbetsgruppen behöver utreda bland annat följande:

  • På vilka sätt tillåter Lantmäteriet att anläggningsbeslutet för en samfällighet ändras för att tillåta laddning av el- och hybridbilar?
  • Vad krävs det för beslut för att ändra anläggningsbeslutet? Räcker enkel majoritet på årsmötet?
  • Hur påverkar det om det inrättas sektioner för de medlemmar som önskar laddning respektive om anläggningsbeslutet ändras så att alla medlemmar omfattas på en gång?
  • Om det inrättas sektioner, hur kan ytterligare medlemmar anslutas allteftersom?
  • Påverkas möjligheten att ändra anläggningsbeslutet beroende på hur kostnaderna fördelas mellan föreningens medlemmar?

Se t.ex. Analys och förslag för bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning oavsett boendeform, ER 2021:24 för bakgrund i frågan. 

Ekonomiska förutsättningar

Arbetsgruppen ska redovisa kostnadsberäkningar för respektive förslag. Vid sidan om kostnad för installation bör det finnas ett system som tillåter att respektive medlem debiteras för den el som denne förbrukar vid laddning.

Redovisningen ska omfatta åtminstone följande:

  • Hur ska investeringen finansieras? Höjda avgifter och eller lån? 
  • Behöver elsystemet uppgraderas och vilka kostnader innebär då detta?
  • Hur ska kostnaderna för installation fördelas mellan medlemmarna? Ska kostnaden fördelas lika i samfälligheten eller ska de som vill ansluta sig betala en del själv?
  • Hur påverkas den totala kostnaden av om alla ansluts på en gång eller allteftersom?
  • Vilka bidrag kan sökas och hur påverkas dessa av om alla ansluts direkt eller allteftersom?
  • Hur ska kostnaden för laddning, dvs förbrukning av el fördelas och hur löses det praktiskt? Ska det ske genom samfällighetens ekonomi eller ska tredje part anlitas för detta? Vilka kostnader tillkommer i så fall?

Budget för arbetsgruppen

I frågor som kräver ekonomiska medel, som t.ex. att anlita en konsult på området krävs beslut från styrelsen.